ΑΡΘΡΑ

Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΩΝ ΧΙΩΝ

Τρίτη, 19 Δεκεμβρίου 2017 17:18
Εκτύπωση

image

Η επίσκεψη του προέδρου της Τουρκίας στη χώρα μας ήταν μια πρόκληση η οποία έπρεπε να τύχει ασυγκρίτως αυστηρότερης απαντήσεως. Νομίζω πως ένας από τους λόγους είναι και η άγνοια της πολιτικής, διπλωματικής και γενικής ιστορίας. Έχουμε διπλωμάτες ασχέτων ειδικοτήτων προς την διπλωματία. Φτάνει που έχουν ένα πτυχίο. Οι απαντήσεις που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν πολλές. Οι αρμόδιοι και οι συμβουλάτορές τους τις γνώριζαν;

 

Μια σκληρή απάντηση στον Sultan Erdoğan και τους δορυφόρους του, ήλθε από την εφημερίδα Απογευματινή που εκδίδεται στην Κωνσταντινούπολη. Παραθέτω ολόκληρο το άρθρο της εφημερίδας του φύλλου της 7ης τρέχοντος μηνός και ακολούθως θα συμπληρώσω.

 

Τουρκόφωνη εφημερίδα που εκδίδεται στην ελληνική Θράκη, δημοσιεύει είδηση με τίτλο «Η Ρωμαίικη Μειονότητα της Τουρκίας απολαμβάνει τις θρησκευτικές της ελευθερίες».

 

με τη Θεολογική Σχολή να περιμένει ματαίως εδώ και χρόνια την άδεια επαναλειτουργία της,

 

με το Οικουμενικό Πατριαρχείο να μην αναγνωρίζεται ως νομικό πρόσωπο,

 

με βακούφια της κατειλημμένα (μαζμπούτ),

 

με Ιερούς Ναούς της να έχουν παραδοθεί στο ευθυμικό μόρφωμα μαζί με τα περιουσιακά τους στοιχεία,

 

με τους ίδιους τους ευθυμικούς να έχουν ενταφιασθεί με το «έτσι θέλω» σε περίοπτη θέση στο Ελληνορθόδοξο Νεκροταφείο, κλπ…κλπ.

 

Παρόμοιες «απολαύσεις» που είχαν αποτέλεσμα την συρρίκνωση του πληθυσμού του στοιχείου μας από εκατόν είκοσι και πέρα χιλιάδες σε περίπου εξακόσιες οικογένειες σήμερα, δεν θα ευχόμασταν στους συντάκτες της είδησης.

 

Μεταξύ των Ιερών Ναών που έχουν παραδοθεί στο ευθυμικό μόρφωμα είναι και ο ιερός ναός του Αγίου Ιωάννου των Χίων. Ο ιερός ναός του Αγίου Ιωάννη των Χίων ανήκε στην χιακή παροικία της Κων/πόλεως και αποτελούσε, πέρα από τον χώρο λατρείας, το κέντρο συναντήσεως των Χίων. Συνέβαλε μάλιστα στη διατήρηση δεσμών καταγωγής και συγγενείας.

 

Ο ναός, σήμερα, ευρίσκεται υπό την κατοχή των απόγονων του Παπά Ευθύμ. Στερείται συντηρήσεως και έχει μια εμφάνιση αποκαρδιωτική. Οι απόγονοι του Παπά Ευθύμ άλλαξαν και το όνομα, το οποίο έκαναν τουρκικό (στην πραγματικότητα αραβικό) Aziz Yahya που σημαίνει Αγιος Ιωάννης. Τέλος, να αναφέρω πως ο δρόμος που περνά μπροστά από τον ναό ονομάζεται Sakızcılar sokağı δηλαδή, οδός μαστιχάδων ή μαστιχοπωλών.

 

Νομίζω πως μια κινητοποίηση των χιακών σωματείων, εντός και εκτός Ελλάδος και του Δήμου, με προσεκτικά βήματα θα ήταν τοπικά και εθνικά επωφελής. Σε επόμενο κείμενο θα ενημερώσω τους αναγνώστες για τον Παπά Ευθύμ.

 

Η περίπτωση του Αγίου Ιωάννη των Χίων αποτελεί απάντηση και στην τουρκόφωνη εφημερίδα της Θράκης.